Základní informace

Po dokončení rekonstrukce objektu Lampertice budou Rýchorské domovy poskytovat novou sociální službu dle § 44 Zákona o sociálních službách - Odlehčovací služba v kapacitě 10 lůžek.

Odhadovaný termín spuštění  odlehčovací služby je 1.10.2024 - termíny tedy můžete vybírat od tohoto data, upozorňujeme, že skutečné zahájení poskytování služby může být posunuto v závislosti na výsledku kolaudace objektu v Lamperticích.

Ke stažení je k dispozici: ceník a garantovaná nabídka

V případě změn tady zveřejníme aktuální informace.

Veřejný závazek

Poslání:

Posláním odlehčovací služby je na přechodnou dobu (například na týden, 14 dní, nejdéle 3 měsíce souvisle a v součtu maximálně 180 dní ročně) poskytnout potřebnou péči seniorům a osobám se zdravotním postižením, o které je jinak pečováno v domácím prostředí a umožnit tak pečujícím osobám nezbytný odpočinek od náročné péče nebo jim pomoci v situacích, kdy nemohou péči zajistit.

Úhrada za služby: odlehčovací služba je zpoplatněna podle vyhlášky č. 505/2006 Sb., ceník odlehčovací služby je dispozici ke stažení zde na našich stránkách.

Kdo se může stát klientem:

  • osoby se sníženou soběstačností z důvodu věku či zdravotního postižení od věku 40 let, o které je jinak pečováno v jejich přirozeném sociálním prostředí a zároveň u nich nepostačuje využití terénních sociálních služeb.
  • podmínkou je trvalý pobyt žadatele v Královehradeckém kraji případně prokazatelná vazba na Královehradecký kraj (v případě volného místa a malého počtu zájemců lze tuto podmínku prominout).

Službu nelze poskytnout v těchto případech:

  • žadatel nepatří do cílové skupiny osob, pro kterou je odlehčovací služba v Rýchorských domovech sociální péče registrována
  • zdravotní stav žadatele vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení
  • žadatel není schopen pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci
  • chování žadatele by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití
  • byla žadateli, z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy, vypovězena smlouva o poskytnutí stejné sociální služby v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí
  • zařízení nemá dostatečnou kapacitu v termínu, který si žadatel zvolil

Místo poskytování odlehčovací služby:

Rýchorské domovy
Ml. horníků 136
542 01 Žacléř

  • Službu poskytujeme v prostorách Domova pro seniory v Žacléři, a to v 1. patře. Prostory jsou bezbariérové.
  • K dispozici je 10 jednolůžkových pokojů s vlastní koupelnou.
  • Všechny pokoje mají francouzské okno s přímým vstupem na terasu mají ve výbavě: lůžko, stolek, skříň, televizor, pokojová signalizace s možností mluvit s personálem přes sluchátko, vlastní WC a sprcha, 6 z 10 pokojů je navíc vybaveno i závěsným zvedacím systémem. K dispozici je také mobilní zvedací zařízení.
  • Pro klienty, kteří potřebují provedení hygieny vleže je k dispozici koupací lehátko, na kterém je možné provést hygienu ve společné koupelně, která je vyčleněna pro klienty odlehčovací služby a nachází se v témže patře.
  • Na začátku chodby je umístěna společenská místnost, kde je k dispozici lednice, mikrovlnka, kuchyňská linka a varná konvice.
  • Naproti společenské místnosti je recepce, kde mají zázemí službukonající pečovatelé. Vedle společenské místnosti přes chodbu je situována jídelna, která je společná pro klienty domova i odlehčovací služby.
  • Klientům jsou k dispozici i terasy umístěné v jiných patrech budovy.

Forma poskytování: pobytová

‌Kapacita: 10 klientů – jednolůžkové pokoje

Poskytované činnosti:

  • základní sociální poradenství
  • poskytnutí ubytování – v bezbariérových jednolůžkových pokojích, k ubytování také patří úklid, praní, žehlení a drobné opravy prádla
  • poskytnutí stravy – 5x denně (diabetická dieta 6x)
  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu – pomoc nebo podpora s oblékáním, pomoc s prostorovou orientací, při přesunech, při podávání jídla, pití…
  • pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu – pomoc či podpora při koupání či sprchování, mytí vlasů, pomoc při použití WC či výměně absorpčních pomůcek…
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím – podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb (lékař, pedikúra, kadeřnice…) a informačních zdrojů (nabídka novin, časopisů, informační letáky, besedy…) pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob (např. účast na vystoupeních, zábavách, setkávání se ve společenské místnosti…)
  • sociálně terapeutické činnosti – poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob (např. canisterapie, smyslová terapie, bazální stimulace, pomoc při udržování sebeobsluhy, nácvik používání pokojové signalizace…)
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí – pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů (např. pomoc s komunikaci s úřady, poštou…), pomoc při vyřizování běžných záležitostí (např. drobné nákupy, pomoc při přebírání důchodu, při hospodaření s penězi, zařizování dosílky…)
  • aktivizační činnosti – nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností (např. cvičení, cvičení na lůžku, procvičování jemné motoriky, deskové hry, míčové hry, interaktivní dotykový stůl – sentable, virtuální brýle, procvičování paměti, písma, pečení, tvoření…)

Hlavní cíle:

  • spokojenost klienta se sjednanými službami
  • umožnit pečující osobě nezbytný odpočinek

Dílčí cíle:

  • vytvořit pro klienty důstojné a bezpečné zázemí
  • podporovat klienty v soběstačnosti a samostatnosti
  • podporovat klienty v udržování kontaktů se společenským prostředím, rodinou a jejich přáteli

Zásady:

  • Individuální přístup (nabízené služby jsou každému klientovi poskytovány v individuálně určeném rozsahu a míře, a to podle potřeb klienta)
  • Důstojnost (úcta a důstojné jednání ve všech poskytovaných činnostech)
  • Respekt (respektování osobnosti klienta a jeho vůle, respektování soukromí a jeho partnerských vztahů)
  • Diskrétnost (informace jsou důvěrné, zaměstnanci dodržují mlčenlivost, usilují o vzájemnou důvěru)
  • Odbornost pracovníků (služby poskytuje kvalifikovaný a odborně způsobilý personál, který prochází pravidelným vzděláváním a supervizemi)
  • Podpora nezávislosti na službě (nezbytná míra péče, podpora do výše postižení)

Soubory ke stažení